Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025

04.01.2024r.

Sprawozdanie z programu NPRcz w oddziale przedszkolnym

1) Zakupiono książki adresowane do dzieci w wieku 3-6 lat .              

  2) Realizacja działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).

3) Powstał kącik biblioteczny w sali zabaw oddziału przedszkolnego.    

 4) Zorganizowano 2 konkursy (plastyczny i recytatorski) z nagrodami promującymi czytelnictwo zakupionym z programu.

5) Nauczyciele prowadzili zajęcia z wykorzystaniem zakupionych pozycji.

6)  Dzieci często mogą korzystać z książek kącika bibliotecznego w czasie pobytu.

 7) ) Udział pracowników biblioteki gminnej w akcji „ Czytamy przedszkolakom”.  

 8) Zorganizowanie konkursu  recytatorskiego” Mój ulubiony wiersz” i konkursu plastycznego ” Moja ulubiona postać z bajek” we współpracy z biblioteką gminną.                                                    

 9) Spotkanie pracownikiem Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce – Fili Maków Mazowiecki, która przedstawiła Teatrzyk kamishibai. .                      

10 ) Wymiana doświadczeń między pracownikami biblioteki gminnej i szkolnej.                                                        

11) Wycieczka do biblioteki gminnej .

12) Piknik z książką „Jak nie czytam, jak czytam”                     

13)  Gazetka ścienna promująca czytelnictwo  „Z czytaniem za pan brat”;                            

 14 )Pasowanie przedszkolaka na przyjaciela książek       

 15) Broszurka dla rodziców ” Dlaczego należy czytać dzieciom?

16) Czytanie książek dzieciom dostarcza uczniom pozytywnych emocji i wrażeń.  Ich dostępność w sali zabaw pozwala na częste i swobodne korzystanie z nich             

Zakupiono  :

  • książki z odpowiednio powiększoną  czcionką, kolorowym tekstem  i przewagą ilustracji;                                          
  • książki o tematyce niepełnosprawności , poruszające problemy integracji , tolerancji wyrozumiałości akceptacji , poszanowania uczuć  i niesienia pomocy innym.
  • posiadają kolorowe ilustracje oraz elementy sensoryczne. Poruszają tematykę związaną ze zwierzętami i roślinami, a także z szeroko rozumianą ochroną środowiska i segregowaniem odpadów. Książki pokazują życie na wsi i mieście .

Program otworzył możliwości  nowych , ciekawych  działań biblioteki dla dzieci oddziału przedszkolnego  . Dał możliwość  udziału dzieci z oddziału przedszkolnego w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych.      

                       

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wrzesień 2023r.

Nasza szkoła otrzymała kolejne dofinansowanie  z ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie (oddział przedszkolny) otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’  w kwocie 2 500,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj.  625,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, bajek, baśni i legend oraz działań promujących czytelnictwo w oddziałach przedszkolnych .Łączny całkowity koszt realizacji zadania wynosi 3 125,00zł.

Program uchwalony przez Radę Ministrów ma na celu poprawę stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmocnienie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

Kierunek interwencji 3. 1: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego,

 

 

 

 

*********************************************************************************************************************************************************

 

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe

w ramach    ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’

         Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’  w kwocie 4 000,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj.  1000,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, lektur szkolnych oraz działań promujących czytelnictwo. Łączny całkowity koszt realizacji zadania wynosi 5 000,00zł.

         Program uchwalony przez Radę Ministrów ma na celu poprawę stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmocnienie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych

*********************************************************************************************************************************************************

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU

ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 na lata 2021-2025

Publiczna Szkoła Podstawowa w Węgrzynowie

Wniosek 13.09.2021r.-biblioteka szkolna

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’  w kwocie 4 000,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj.  1000,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Środki te pozwoliły  na zakup nowości wydawniczych, lektur szkolnych oraz działań promujących czytelnictwo. Łączny całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 5 000,00zł.

Głównym założeniem Programu było uatrakcyjnienie księgozbioru bibliotek szkolnych
poprzez zakup nowości wydawniczych (literatura piękna i książki popularnonaukowe) oraz lektur szkolnych. Celem nadrzędnym przedsięwzięcia było rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

Etap wstępny :

  1. Ustalenie odpowiednich tytułów książek w ramach przyznanej dotacji celowej odbyło się poprzez:
    • przeprowadzenie wśród uczniów rozeznania na temat ich preferencji czytelniczych;
    • zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;
    • ustalenie listy najbardziej popularnych książek wypożyczanych przez dzieci i młodzież z biblioteki szkolnej;
    • sporządzenie przez nauczycieli polonistów ilościowej listy lektur  niezbędnych do prawidłowej realizacji podstawy programowej ;
    • sporządzenie przez nauczycieli szkoły listy tytułów książek, których treści rozwijają wrażliwość społeczną i kulturową;
    • podjęcie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Płoniawach-Br. Filia w Węgrzynowie w sprawie planowania zakupu książek.
  1. Przeprowadzono zapytanie ofertowe, które zakończono 26.11.2021r. . Zakup książek zakończono do końca grudnia 2021 roku. Całość kwoty wydatkowano.

Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów, nauczycieli .Wzięto  pod uwagę potrzeby uczniów niepełnosprawnych oraz zainteresowania chłopców i dziewczynek.

Etap realizacji:

  1. Przygotowanie (prezentacji) i przeprowadzenie szkolenie rodziców na temat „Wpływ czytania książek na rozwój dzieci i młodzieży”
  2. Wypożyczanie książki  w okresie feryjnym – 2 dni.
  3. Z okazji Tygodnia Bibliotek
  • zorganizowanie akcji „ Przerwa na czytanie – bijemy rekordy w czytaniu na przerwie”
  • współorganizowanie:

– konkurs na pracę plastyczną z udziałem bohaterów literackich

– konkurs na najciekawsze przebranie za postać z książki.

  1. Z okazji Dnia Książki ogłoszenie konkursu na recenzję ulubionej książki.
  2. Współorganizowanie działania „Przekaż książkę lub wymień się z rówieśnikami.” , w ramach którego zorganizowano akcję pożyczania sobie książek i utworzono kącik czytelniczy w szkole.
  3. Prowadzenie spotkań czytelniczych w bibliotece w celu zapoznania uczniów z pracą bibliotekarza i poznania zbiorów bibliotecznych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
  4. Współorganizowanie spotkania z pisarką Magdaleną Wiśniewską.
  5. Zorganizowanie konkursów gminnych
  6. a) Gminny Konkurs Recytatorski dla klas I-III” Zwierzęta w poezji dziecięcej”,
  7. b) Gminny Konkurs Czytelniczo-Profilaktyczny dla klas IV-VIII ” Książka twoim przyjacielem na smutki”

9.Udział uczniów w konkursach gminnych i powiatowych promujących umiejętności czytelnicze, literackie i recytatorskie.

10 .Na facebooku  i stronie internetowej szkoły zamieszczono informacje o dofinansowaniu.

  1. Na stronie internetowej szkoły jest zakładka NPRCZ, gdzie zamieszczone zostały informacje o dotacji i realizacji programu.
  2. Narodowe Czytanie ” Moralności Pani Dulskiej”, – przeczytanie fragmentu książki przez uczniów i nauczycieli dla społeczności szkolnej;
  3. Spotkania czytelnicze z nauczycielem bibliotekarzem.
  4. Akcja czytamy przedszkolakom-uczniowie , nauczyciele, rodzice czytają fragmenty bajek dzieciom z oddziału przedszkolnego.
  5. Uczestniczenie bibliotekarza w szkoleniu-Biblioteka Pedagogiczna w Makowie Maz.
  6. Współpraca z Gminną Biblioteką w Płoniawach przy organizacji gminnych konkursów (czytelniczo-profilaktycznego i recytatorskiego).

Program otworzył możliwości do nowych , ciekawych  działań w bibliotece i szkole.                            Dał możliwość  udziału uczniów w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych. Zainicjował nowe ciekawe działania na rzecz  promowania czytelnictwa.

Nastąpiło wzbogacenie księgozbioru biblioteki  w ciekawe książki , które uczniowie chętnie wypożyczają, bliskie ich zainteresowaniom.  Czytanie książek dostarcza uczniom pozytywnych emocji i wrażeń, daje możliwość rozwijania zainteresowań.  Jest to ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu.

 

Książki  zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0  zostały obłożone  i wpisane do dokumentacji bibliotecznej. Uczniowie mogą spokojnie je wypożyczać .