04.01.2024r.
Sprawozdanie z programu NPRcz w oddziale przedszkolnym
1) Zakupiono książki adresowane do dzieci w wieku 3-6 lat .
2) Realizacja działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
3) Powstał kącik biblioteczny w sali zabaw oddziału przedszkolnego.
4) Zorganizowano 2 konkursy (plastyczny i recytatorski) z nagrodami promującymi czytelnictwo zakupionym z programu.
5) Nauczyciele prowadzili zajęcia z wykorzystaniem zakupionych pozycji.
6) Dzieci często mogą korzystać z książek kącika bibliotecznego w czasie pobytu.
7) ) Udział pracowników biblioteki gminnej w akcji „ Czytamy przedszkolakom”.
8) Zorganizowanie konkursu recytatorskiego” Mój ulubiony wiersz” i konkursu plastycznego ” Moja ulubiona postać z bajek” we współpracy z biblioteką gminną.
9) Spotkanie pracownikiem Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce – Fili Maków Mazowiecki, która przedstawiła Teatrzyk kamishibai. .
10 ) Wymiana doświadczeń między pracownikami biblioteki gminnej i szkolnej.
11) Wycieczka do biblioteki gminnej .
12) Piknik z książką „Jak nie czytam, jak czytam”
13) Gazetka ścienna promująca czytelnictwo „Z czytaniem za pan brat”;
14 )Pasowanie przedszkolaka na przyjaciela książek
15) Broszurka dla rodziców ” Dlaczego należy czytać dzieciom?
16) Czytanie książek dzieciom dostarcza uczniom pozytywnych emocji i wrażeń. Ich dostępność w sali zabaw pozwala na częste i swobodne korzystanie z nich
Zakupiono :
- książki z odpowiednio powiększoną czcionką, kolorowym tekstem i przewagą ilustracji;
- książki o tematyce niepełnosprawności , poruszające problemy integracji , tolerancji wyrozumiałości akceptacji , poszanowania uczuć i niesienia pomocy innym.
- posiadają kolorowe ilustracje oraz elementy sensoryczne. Poruszają tematykę związaną ze zwierzętami i roślinami, a także z szeroko rozumianą ochroną środowiska i segregowaniem odpadów. Książki pokazują życie na wsi i mieście .
Program otworzył możliwości nowych , ciekawych działań biblioteki dla dzieci oddziału przedszkolnego . Dał możliwość udziału dzieci z oddziału przedszkolnego w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Wrzesień 2023r.
Nasza szkoła otrzymała kolejne dofinansowanie z ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie (oddział przedszkolny) otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’ w kwocie 2 500,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj. 625,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, bajek, baśni i legend oraz działań promujących czytelnictwo w oddziałach przedszkolnych .Łączny całkowity koszt realizacji zadania wynosi 3 125,00zł.
Program uchwalony przez Radę Ministrów ma na celu poprawę stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmocnienie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Kierunek interwencji 3. 1: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego,
*********************************************************************************************************************************************************
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe
w ramach ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’ w kwocie 4 000,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj. 1000,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, lektur szkolnych oraz działań promujących czytelnictwo. Łączny całkowity koszt realizacji zadania wynosi 5 000,00zł.
Program uchwalony przez Radę Ministrów ma na celu poprawę stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmocnienie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
*********************************************************************************************************************************************************
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU
ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 na lata 2021-2025
Publiczna Szkoła Podstawowa w Węgrzynowie
Wniosek 13.09.2021r.-biblioteka szkolna
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września w Węgrzynowie otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej ze środków budżetu państwa na realizację Priorytetu 3 wieloletniego programu pod nazwą ,,Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025’’ w kwocie 4 000,00 zł. Kwota ta stanowi 80 % kosztów realizacji zadania. Pozostałe 20 % tj. 1000,00zł stanowi wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli Gminy Płoniawy-Bramura. Środki te pozwoliły na zakup nowości wydawniczych, lektur szkolnych oraz działań promujących czytelnictwo. Łączny całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 5 000,00zł.
Głównym założeniem Programu było uatrakcyjnienie księgozbioru bibliotek szkolnych
poprzez zakup nowości wydawniczych (literatura piękna i książki popularnonaukowe) oraz lektur szkolnych. Celem nadrzędnym przedsięwzięcia było rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży
Etap wstępny :
- Ustalenie odpowiednich tytułów książek w ramach przyznanej dotacji celowej odbyło się poprzez:
- przeprowadzenie wśród uczniów rozeznania na temat ich preferencji czytelniczych;
- zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;
- ustalenie listy najbardziej popularnych książek wypożyczanych przez dzieci i młodzież z biblioteki szkolnej;
- sporządzenie przez nauczycieli polonistów ilościowej listy lektur niezbędnych do prawidłowej realizacji podstawy programowej ;
- sporządzenie przez nauczycieli szkoły listy tytułów książek, których treści rozwijają wrażliwość społeczną i kulturową;
- podjęcie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Płoniawach-Br. Filia w Węgrzynowie w sprawie planowania zakupu książek.
- Przeprowadzono zapytanie ofertowe, które zakończono 26.11.2021r. . Zakup książek zakończono do końca grudnia 2021 roku. Całość kwoty wydatkowano.
Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów, nauczycieli .Wzięto pod uwagę potrzeby uczniów niepełnosprawnych oraz zainteresowania chłopców i dziewczynek.
Etap realizacji:
- Przygotowanie (prezentacji) i przeprowadzenie szkolenie rodziców na temat „Wpływ czytania książek na rozwój dzieci i młodzieży”
- Wypożyczanie książki w okresie feryjnym – 2 dni.
- Z okazji Tygodnia Bibliotek
- zorganizowanie akcji „ Przerwa na czytanie – bijemy rekordy w czytaniu na przerwie”
- współorganizowanie:
– konkurs na pracę plastyczną z udziałem bohaterów literackich
– konkurs na najciekawsze przebranie za postać z książki.
- Z okazji Dnia Książki ogłoszenie konkursu na recenzję ulubionej książki.
- Współorganizowanie działania „Przekaż książkę lub wymień się z rówieśnikami.” , w ramach którego zorganizowano akcję pożyczania sobie książek i utworzono kącik czytelniczy w szkole.
- Prowadzenie spotkań czytelniczych w bibliotece w celu zapoznania uczniów z pracą bibliotekarza i poznania zbiorów bibliotecznych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
- Współorganizowanie spotkania z pisarką Magdaleną Wiśniewską.
- Zorganizowanie konkursów gminnych
- a) Gminny Konkurs Recytatorski dla klas I-III” Zwierzęta w poezji dziecięcej”,
- b) Gminny Konkurs Czytelniczo-Profilaktyczny dla klas IV-VIII ” Książka twoim przyjacielem na smutki”
9.Udział uczniów w konkursach gminnych i powiatowych promujących umiejętności czytelnicze, literackie i recytatorskie.
10 .Na facebooku i stronie internetowej szkoły zamieszczono informacje o dofinansowaniu.
- Na stronie internetowej szkoły jest zakładka NPRCZ, gdzie zamieszczone zostały informacje o dotacji i realizacji programu.
- Narodowe Czytanie ” Moralności Pani Dulskiej”, – przeczytanie fragmentu książki przez uczniów i nauczycieli dla społeczności szkolnej;
- Spotkania czytelnicze z nauczycielem bibliotekarzem.
- Akcja czytamy przedszkolakom-uczniowie , nauczyciele, rodzice czytają fragmenty bajek dzieciom z oddziału przedszkolnego.
- Uczestniczenie bibliotekarza w szkoleniu-Biblioteka Pedagogiczna w Makowie Maz.
- Współpraca z Gminną Biblioteką w Płoniawach przy organizacji gminnych konkursów (czytelniczo-profilaktycznego i recytatorskiego).
Program otworzył możliwości do nowych , ciekawych działań w bibliotece i szkole. Dał możliwość udziału uczniów w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych. Zainicjował nowe ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa.
Nastąpiło wzbogacenie księgozbioru biblioteki w ciekawe książki , które uczniowie chętnie wypożyczają, bliskie ich zainteresowaniom. Czytanie książek dostarcza uczniom pozytywnych emocji i wrażeń, daje możliwość rozwijania zainteresowań. Jest to ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu.
Książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 zostały obłożone i wpisane do dokumentacji bibliotecznej. Uczniowie mogą spokojnie je wypożyczać .